|
Спорни скенери инсталирани по летищата на САЩ18.11.2010Неуспешният атентат срещу американски самолет по Коледа изтупа праха от един позабравен дебат – дали на летищата да бъдат монтирани т.нар. скенери за тяло, които показват пълно изображение на пътуващия, включително най-интимните подробности. Нападението, дело на 23-годишен нигериец, беляза рязък обрат в тона на дискусиите по въпроса. След като през 2008 г. възможността за инсталиране на такива съоръжения по европейските летища бе заклеймена от Европарламента и отделни страни членки на Евросъюза като грубо нарушение на личната неприкосновеност, сега се множат сигналите, че все повече държави са склонни да пренебрегнат правата на гражданите си за сметка на сигурността.
Холандия също заяви, че ако европейските институции дадат зелена светлина, на летище Схипхол край Амстердам ще бъде монтирана подобна апаратура, която показва всички детайли от тялото с помощта на рентгенови лъчи или микровълни, проникващи под дрехите. Досега подобна опция съществуваше в Схипхол, но тя бе доброволна и се предлагаше като вариант на претърсването. Сега министърът на правосъдието Ернст Хирш Балин обяви, че възнамерява да направи скенерите за тяло „стандартна процедура” на холандските летища и по-специално за полетите до САЩ. Властите в страната твърдят, че предлаганата от тях усъвършенствана технология решава проблема с дискретността. Според обясненията им техният скенер действа автоматично и се управлява от компютър, а образите на тялото са по-нереалистични, така че полът не личи. Междувременно операторът на аерогарата Схипхол груп обяви, че 60 нови скенера за тяло ще бъдат монтирани на летището още през следващите месеци. Цената на един от тях е 150 хил. евро. „Смятаме, че Европейският парламент ще одобри скенерите на един следващ етап”, заяви главният оперативен директор на компанията Ад Рутен. Други европейски страни като Германия и Италия също сигнализираха готовност да приемат този вариант с цел повишаване на безопасността на полетите. Германският вътрешен министър Томас де Мезиер заяви, че е готов да се съгласи с инсталирането на такава апаратура по летищата във федералната република, ако скенерите са безопасни и ако правото на лична неприкосновеност на пътниците е изцяло гарантирано. Последни проучвания на общественото мнение в страната показват, че 63 процента от германците подкрепят идеята, а едва 31 процента са против. Италия също е готова да инсталира скенери за цяло тяло на международните летища в Рим, Милано и вероятно Венеция в рамките на засилените мерки за сигурност. Скенерите може да бъдат тествани съвсем скоро на римското летище Фюмичино и на миланското Малпенса още преди да има официално одобрение от страна на ЕС. Те ще струват около 2 млн. евро, като през тях ще преминават основно пътниците за САЩ, Великобритания и Израел. Главната дирекция на гражданската авиация на Франция също обяви, че на някои френски летища, включително в Париж, в най-скоро време ще бъдат поставени експериментално телесни скенери. Канада планира да въведе скенери на девет международни аерогари, включително Торонто, Ванкувър и Монреал. Нигерия също смята да подсили своята система за сигурност по летищата с триизмерни скенери. Летищните власти в страната бяха подложени на сериозни критики след опита за атентат срещу американския самолет, след като стана ясно, че са могли да предотвратят нападението. Самолетът на „Делта Еърлайнс" с нигерийския терорист на борда излетял от Лагос за Детройт с междинно кацане в Амстердам. Въпреки наличието на такива скенери на летищата и в Лагос, и в Амстердам, атентаторът Умар Фарук Абдулмуталаб не е минал през подобна проверка. Междувременно американската Служба за безопасност на транспорта обяви, че броят на скенерите за тяло по летищата в САЩ ще се увеличи през тази година. В момента има 40 подобни апарата, разположени на 19 американски летища. До края на годината те трябва да станат общо 300. Европейските власти също, изглежда, се поддават на обрата в общото настроение и бият отбой. В края на 2008 г. Европейската комисия оттегли предложението си за въвеждане на такива скенери, след като Европарламентът предупреди, че това би имало сериозно отражение върху правото на личен живот и достойнство. Преди броени дни все пак ЕК обяви, че не възразява срещу използването на подобни апарати по летищата на страните от ЕС, но при гаранции, че тяхното прилагане не нарушава националното и европейското законодателство за сигурност и охрана на здравето на гражданите. Като цяло обаче все още не съществува единна позиция на Евросъюза по въпроса, тъй като част от държавите като Испания и Белгия остават скептични по отношение на необходимостта от такива скенери. Междувременно дебатът набира скорост и въвлича все повече политици, медии и граждани. Противниците на скенерите твърдят, че освен нарушеното право на лична неприкосновеност „виртуалното събличане” може да представлява опасност за здравето на хората заради принципа на работа на апаратурата. Привържениците на идеята отговарят, че новите технологии позволяват този риск да бъде сведен до минимум. Другият аргумент срещу скенерите е чисто финансов. Според скептици тяхната висока цена ще увеличи още повече финансовия натиск върху авиационната индустрия, и без това пострадала сериозно от кризата. По всяка вероятност увеличените разходи ще бъдат калкулирани в цената на билетите, отразявайки се върху джоба на крайните потребители. Други специалисти посочват, че липсата на такива скенери дори на част от летищата обезсмисля поставянето им на останалите. „Трябва да поставите скенери на всяко летище – от Нантъкет до Намибия, за да бъдат те ефикасни. Дори и тогава обаче пак няма стопроцентова сигурност”, заявява авиационният експерт Джордж Хобика пред „Крисчън сайънс монитър”. |




